راهنمای کامل رنگ کردن مو در خانه

همان طور که می دانید، بانوان علاقه بسیار زیادی به ایجاد تغییرات مختلف در چهره و زیباتر کردن آن دارند. با تکنیک های آرایشی، عمل های زیبایی، تزریق ژل، تتو ابرو و تغییر رنگ مو می توان به این هدف نزدیک شد. از آن جایی که رنگ کردن مو (در صورتی که رنگ مناسب با تناژ پوست انتخاب شود) در عین حال که زیبایی فرد را چندین برابر می کند، روشی بی خطر و آسان در رسیدن به چهره ای جذاب است. البته با در نظر گرفتن هزینه رنگ مو در آرایشگاه ها و توسط افراد متخصص، اکثر خانم ها رنگ کردن مو در خانه را ترجیح می دهند.

رنگ کردن مو اصولی دارد که در صورت عدم آگاهی از این اصول، ممکن است به رنگ مو دلخواه خود نرسیده یا خدای نکرده آسیب های جدی به موهایتان وارد کنید.

مجموعه های زیبایی فراوانی در سطح کشور عزیزمان ایران وجود دارد که خدمات آرایشی و زیبایی را برای مشتریان انجام داده و همزمان امکان یادگیری را برای علاقمندان فراهم نموده اند. به این صورت که با شرکت در دوره های مورد نیاز خود در این آکادمی های زیبایی، مبانی مختلف نظیر کراتین و احیا مو، مش و هایلایت اصولی، رنگ کردن حرفه ای مو و این قبیل مفاهیم برای هنرجوها به طور کامل شرح داده می شود. با فراگرفتن اصول رنگ کردن مو به صورت تئوری و عملی از اساتید مجرب در این حوزه، به راحتی می توانید هم موهای خود را در خانه به هر رنگی که دوست داشته باشید در بیاورید و در عین حال از این راه کسب درآمد نیز داشته باشید. لذا قصد داریم تا این مقاله را به عنوان راهنمای رنگ کردن مو در خانه برای شما عزیزان قرار داده تا با مطالعه کامل آن، به رنگ آمیزی موی خود به طور حرفه ای اقدام کنید. همچنین می توانید با شرکت در دوره رنگ مو خانم مهسا مولایی، تمامی متدها و تکنیک های به روز رنگ کردن مو را به روش اساتید خبره نظیر استاد منیر یاد بگیرید!

نکات مهم در رابطه با رنگ کردن مو

بسیاری از افراد بر این باور هستند که رنگ کردن مو تنها با انجام چند مرحله خیلی ساده، به رنگ مو مورد نظر خود می رسند. ام نیاز است که بدانید، رسیدن به رنگ دلخواه بدون آسیب رساندن به مو، به این سادگی ها هم نیست. معمولا آرایشگران برای جلوگیری از هرگونه صدمه به موی مشتریان خود، موارد بسیاری را در نظر گرفته و ترفندهای متعددی را بکار می برند. بنابراین نتیجه ای حاصله از مراجعه به آرایشگاه های خوش نام و با سابقه، کاملا متفاوت با آن چیزیست که در خانه به آن دست می یابید.

رنگ های اصلی و فرعی را برای رنگ کردن مو در خانه شناسایی کنید!

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد دارند خودشان موهایشان را رنگ کنند را امتحان کنند، باید قبل از هر چیزی رنگ های اصلی و فرعی را به خوبی بشناسید. رنگ های اصلی شامل 4 رنگ قرمز، آبی و زرد بوده و بنفش، نارنجی و سبز نیز به عنوان رنگ های فرعی شناخته می شوند. خوب است که بدانید، اگر نمی خواهید شاهد تناژ قرمزی، آبی و زردی در موهای خود باشید، می توانید به ترتیب از رنگ های سبز، نارنجی و بنفش در ترکیب رنگ موی خود استفاده کنید. در واقع رنگ های اصلی با استفاده از رنگ های ذکر شده خنثی می شوند. در صورت هر گونه اشتباه می توان به وسیله رنگ های ذکر شده فرآیند رنگ کردن مو را اصلاح کرد.

پایه رنگ موی خود را بشناسید!

یکی از نکات مهم برای رنگ کردن مو در خانه، شناخت پایه مو می باشد. به طور کلی پایه مو از 01 آغاز شده و تا 10 ادامه می یابد. پایه 01 تیره ترین و پایه 10 روشن ترین رنگ مو است. برای ساخت یک ترکیب رنگ موثر روی موهای خود، ابتدا باید پایه موی خود را شناخته و سپس به تغییر رنگ مو اقدام کنید.

به میزان سفیدی مو و شکنندگی آن ها توجه کنید!

اگر موی شما بیش از اندازه خشک و آسیب دیده باشد، پیشنهاد می کنیم تا از رنگ مو در خانه صرف نظر کنید. همچنین حجم موهای سفید در سر، مسئله دیگری بوده که در رنگ آمیزی موی خود باید توجه زیادی را به آن داشته باشید. چرا که موهای سفید به دلیل ساختار خود، سخت تر از موهای دیگر رنگ گرفته و یا به سرعت رنگ را از دست می دهند. این دو مورد هم سبب سخت تر شدن رنگ کردن موها در خانه می شود.

استفاده درست از اکسیدان برای رنگ کردن مو در خانه

اکسیدان حلال رنگ مو بوده و بدون آن عملا نمی توان رنگ مو را تغییر داد. این ماده شیمیایی که موجب تسریع فرآیند رنگ کردن مو هم می شود در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می گردد. در صورتی که تصمیم به رنگ کردن ریشه مو در خانه دارید، بهتر است که با شناخت کافی از جنس موی خود و انواع اکسیدان، مناسب ترین درصد اکسیدان را برای خود تهیه کنید.

  • یکی از انواع اکسیدان ها، نوع 1 یا 6 درصد این محصول است که اصطلاحا رنگ را به صورت بسیار جزئی باز خواهد کرد. اگر از سوختن موهای خود می ترسید، بهتر است از این اکسیدان در ترکیب رنگ خود استفاده کنید.
  • اکسیدان شماره 2 نمونه دیگر این محصولات است که توانایی زیادی را در باز کردن و روشن کردن موهای سفید شما داشته و مناسب افراد با حجم موی سفید بیشتر می باشد.
  • اما اگر می خواهید موهایتان را بدون دکلره روشن کنید، کافیست از اکسیدان شماره 3 استفاده کنید. این ماده با استفاده از کمترین میزان رنگ، قدرت روشن کنندگی زیادی دارد.

آموزش رنگ کردن مو در خانه

در مطالب قبلی با برخی از نکات پایه و کلیدی مربوط به رنگ کردن مو در خانه آشنا شدیم. حال نیاز است با مراحل رنگ کردن مو و همچنین ابزار های موردنیاز برای رنگ آمیزی مو آشنا شوید. این ابزار ها شامل:

  • رنگ مو
  • اکسیدان
  • وازلین یا مرطوب کننده برای جلوگیری از رنگ گرفتن پوست صورت، گردن و گوش ها
  • گیره برای تقسیم کردن مو
  • برس رنگ مو
  • شانه با دندانه های درشت و شانه با دم نسبتا باریک
  • پیش بند
  • کلاه رنگ مو

مرحله اول رنگ کردن مو در خانه

ابتدا با استفاده از شانه دم باریک موهای خود را تقسیم کرده و با گیره، هر دسته را روی سر فیکس کنید. برای انجام هرچه بهتر این فرآیند، کل موهایتان را به چهار دسته مجزا تقسیم بندی نموده و در حین کار، از هر دسته مقداری مو جدا و رنگ گذاری نمایید. بدین ترتیب مو ها گره نخورده و کار خیلی سریع تر پیش می رود و در نهایت رنگ مو یکدست و جذابی خواهید داشت.

مرحله دوم، چرب کردن پوست و شروع به رنگ کردن

در وسایلی که ذکر شد، وازلین یا چرب کننده نیز وجود داشت که بخصوص برای مواقعی که ترکیب رنگ مو تیره باشد بسیار کاربردی و ضروریست. به کمک وازلین یا هر ماده چرب کننده دیگر، پوست پیشانی، گوش ها و شقیقه را چرب نمایید. بدین ترتیب در صورتی که رنگ به این نواحی از پوست برسد، چربی مانع از رنگ گرفتن سطح پوست می شود. بنابراین دقت داشته باشید که حتما قبل از شروع به رنگ کردن مو از وازلین استفاده کنید. همچنین برای اثربخشی بهتر مواد رنگ، بهتر است پس از چرب کردن و تقسیم کردن مو ترکیب رنگ مو را آماده کنید تا این وقفه، باعث از بین رفتن تاثیر مواد نشود. همچنین در صورتی که بخواهید کل موها را رنگ کنید، بهتر است کار را از پشت سر آغاز کنید.

 

مرحله سوم، رنگ کردن ساقه و ریشه های مو

پس از گذر کردن از مرحله اول و دوم، نیاز است که ابتدا ساقه مو را رنگ کرده و سپس ریشه آن را رنگ کنید. علت انجام این کار این است که به دلیل نزدیک بودن ریشه مو به پوست سر، حرارت در این ناحیه بیشتر است. به همین دلیل اگر ریشه و ساقه را همزمان رنگ کنید، دوگانگی رنگ در ساقه و ریشه ایجاد می شود و ریشه ها روشن تر از ساقه مو می شود.

مرحله چهارم، استفاده از شانه دندانه درشت برای رساندن رنگ به همه نواحی

پس از این که مرحله سوم را به خوبی انجام دادید، با استفاده از یک شانه دانه درشت می توانید رنگ مو را همگن کنید. به این صورت که شانه را به آرامی از بالا به پایین موها کشیده و رنگ را در همه جای سر به خوبی پخش کنید تا رنگی یکنواخت و زیبایی در موها ایجاد شود. در پایان هم موها را جمع کرده و با کلاه رنگ بپوشانید تا زمان شستن آنها فرا رسد.

 

مرحله پنجم، برای رسیدن به نتیجه دلخواه صبور باشید!

بعد از پایان یافتن فرآیند رنگ کردن مو باید حدود 30 الی 40 دقیقه به موها زمان دهید تا رنگ در ساختارشان نفوذ کرده و به خوبی رنگ بگیرند. برای تاثیر پذیری بیشتر می توانید به کمک حرارت ملایم سشوار، سرعت و شدت رنگ پذیری موها را افزایش دهید. پس از پایان یافتن زمان ذکر شده، سر خود را با آب سرد بشویید. مراقب باشید تا تمامی رنگ های باقی مانده روی کف سر به صورت کامل پاکسازی شوند تا سبب ایجاد حساسیت و خارش در پوست سر نگردد. توصیه می شود که با نرم کننده یا ماسک مو، موهایتان را تقویت کرده و به هیچ وجه از شامپو استفاده نکنید.

مرحله پایانی در رنگ کردن مو

در مرحله آخر ابتدا مقداری سرم قبل از سشوار به ساقه موها زده  و مانند همیشه به وسیله باد ملایم سشوار و ابزار های مخصوص موهایتان را خشک کنید.

باید ها و نباید ها در رنگ کردن مو در خانه

  • 48 ساعت قبل از رنگ کردن ریشه مو در خانه و 48 تا 72 ساعت پس از آن، از شستن موها پرهیز کنید.
  • اگر میخواهید موهایتان را در خانه رنگ کنید، توصیه میکنیم که چندین برند مختلف را به طور همزمان در ترکیب رنگ خود مورد استفاده قرار ندهید. هر یک از برند های رنگ مو دارای ترکیبات و دستورالعمل مخصوص و متفاوتی هستند.
  • سعی کنید به ترکیب کردن رنگ هایی که یکدیگر را خنثی می کنند، نپردازید. استفاده از رنگ های خنثی کننده و واریاسیون ها هنگامی صورت می گیرد که رنگ مو انتخابی شما با یک رنگ نتیجه ندهد و نیاز به استفاده از این ترکیبات باشد.
  • اگر موی فر یا به اصطلاح وز دارید، پیشنهاد می کنیم تا برای دستیابی به نتیجه بهتر و سریعتر و راحت تر شدن رنگ کردن مو، از براشینگ مو غافل نشوید!
  • پس از اضافه کردن رنگ به ظرف رنگ، آن را به خوبی هم بزنید تا حالت کرمی طور و یکدستی پیدا کند. سپس اکسیدان را  به رنگ اضافه نموده با هم مخلوط کنید. دقت داشته باشید که مواد بدست آمده شما نباید بیش از اندازه رقیق یا غلیظ باشد.
  • برای شستن رنگ مو در مرحله پایانی حتما از آب سرد استفاده کنید. این مسئله موجب بسته شدن کوتیکول مو و افزایش ماندگاری رنگ روی موها خواهد شد.

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدید، رنگ کردن مو در خانه دارای مراحل و نکات مختلفی است. به همین منظور اکثر افراد از رنگ کردن مو در منزل صرف نظر نموده و این کار را به آرایشگر خود می سپارند. با این حال شما می توانید با رعایت تمامی موارد ذکر شده نتیجه مطلوبی را رقم بزنید. انجام این نکات ریز اما کلیدی، سبب نزدیک شدن هر چه بیشتر شما به نتیجه دلخواهتان می شود. اما در صورتی که بخواهید این کار را به صورت حرفه ای دنبال نموده و از آن کسب درآمد کنید، بهتری است به جستجو برای یافتن بهترین مدرس رنگ مو باشید تا تکنیک ها و فوت و فن های این حوزه را از فردی مجرب فرا بگیرید.

دیدگاه خودتان را بنویسید!